luni, 26 octombrie 2015

Lucrurile banale sunt mai importante decât par

Iubește cineva cauciucul? Nu prea văd mâini ridicate! Ce-i drept nici eu nu-l iubesc și nici voi nu vă dați în vânt după el. Dar ar trebui dacă nu să-l iubim, măcar să-l prețuim așa cum se cuvine. Cunosc totuși pe cineva care dă cauciucului ceea ce i se cuvine. Vorba aceea: „Să-i dăm cauciucului ce e al cauciucului.” Sau parcă era ceva cu Cezar. În fine, cunoștința asta a mea care prețuiește cauciucul, poartă numele de Elastimpex. Cam de vreo 20 de ani tot lucrează cu el și îi oferă tot atât de multă atenție pe cât oferă o mamă copilului ei.

De fapt Elastimpex România este responsabil cu așezarea cauciucului în locul potrivit acolo unde oamenii au mai multă nevoie de el. Așa se face că o mare parte din cantitatea de cauciuc de care ne folosim, trece mai întâi pe la Elastimpex. Astfel ei reușesc să creeze benzile de cauciuc pe care le vedem la casele de marcat ale supermarket-urilor, benzile transportoare formate din plăci din cauciuc care ne preiau și ne aduc bagajele în aeroport, benzile de alergare din sălile de fitness, etc.



Dar ce s-ar întâmpla dacă nu ar exista cauciucul și nici tehnologia prin care s-ar fabrica acesta? Cu ce am înlocui acest material pe cât de banal pe atât de esențial în viețile noastre?

Am putea folosi material textil în locul cauciucului pentru benzile de alergare din sala de fitness? Probabil că da, dar nu știu dacă aderența acestora ar fi la fel de bună.
Am putea folosi plasticul pentru benzi transportoare la casele de marcat? Probabil că da, dar plasticul este mai rigid și nu ar da nici același randament și nu ar avea nici aceeași durabilitate.

Sunt multe obiecte în viața noastră pe care le ignorăm sau cărora nu le oferim atenția cuvenită. De aceea sunt de părere că emisiuni precum How it's made sunt adevărate „gale de premiere” ale acestor invenții sau pur și simplu ale acestor obiecte în sine. În imaginile de mai jos puteți vedea cum începe povestea cauciucului natural.




Dacă mă credeți sau nu, după ce am vizionat câteva sezoane din această emisiune genială și foarte folositoare pentru cultura generală sau pentru curioși, am început să fiu mai atent cu gestionarea obiectelor din jurul meu. Indiferent cât de neînsemnate ar fi acestea, pentru fabricarea lor se parcurge un drum lung și în unele cazuri sute de oameni lucrează pentru a fabrica un banal elastic pe care-l folosim să prindem banii în teancuri, sau o bandă transportoare care deservește în cele din urmă milioane de oameni.

Am scris acest articol pentru Superblog.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Spune-ti parerea