joi, 16 octombrie 2014

Curcubeul alb-negru a devenit ROGVAIV la televizor

Mă pot bucura de faptul că trăiesc într-o perioadă în care lumea este în plin avânt tehnologic. Am fost martorul existenței televizoarelor alb-negru iar acum sunt martorul televizoarelor inteligente și cu ecran foarte subțire sau chiar curbat. Dar sărind peste această introducere, avem de ascultat o poveste din copilăria mea.

Acum două decenii  și ceva eram un copil ce pășea pentru prima dată într-o grădiniță plină cu copii. Totul era colorat în jur iar eu eram fascinat de desenele de pe pereți. Mă lipeam de personajele colorate din desenele preferate și nu pricepeam exact de ce în cutia maronie din casă ele se văd în nuanțe de alb, gri și negru. Oricâte explicații primeam nu eram pe deplin mulțumit. Într-o zi am văzut într-o imagine la televizor un curcubeu. Cel puțin așa era descris în materialul video. Erau denumite culorile pe care eu nu le puteam vedea. Timpul a trecut și am văzut primul curcubeu creat de natură. Ceea ce vedeam era minunat. Imediat m-am gândit că nu este imposibil să văd asta și la televizor. Vor găsi oamenii soluții pentru a imita culorile redate de natură. Reușiseră să facă deja acest lucru în arta fotografică. Apăruseră fotografiile color.

Timpul mi-a demonstrat că eram într-o confuzie totală. Oamenii au descoperit cu multă vreme înaintea mea televizorul color, dar la noi în țară a ajuns prea târziu.  Acum acele vremuri ale copilăriei îmi provoacă nostalgie. Nici nu le-aș fi vrut altfel decât în alb și negru.

Iată cum s-a schimbat totul:




  • televizorul pe care cu greu îl transportai acasă, se cumpără acum din magazinul online și primit la ușă prin curierul rapid, chiar a doua zi.
  • baragladina de televizor alb-negru cu tub a devenit un super smart tv LED uneori chiar și curbat, cu funcții care mai de care mai interesante, cu jocuri preinstalate, memorie internă și procesor, tehnologie wireless și multiple conexiuni cu alte dispozitive.
  • telecomanda care era de cele mai multe ori inexistentă la televizoarele alb-negru, acum este complexă și inteligentă putând fi înlocuită chiar și de telefonul inteligent pe care-l deținem. E drept că și televizoarele inteligente încearcă să se lepede de telecomandă, dar asta doar pentru faptul că pot fi controlate cu mâinile goale prin gesturi.
  • antena de pe casă sau de pe bloc pe care orice Dorel o „seta” la fiecare 10 minute ca să prindă „bulgarii” sau măcar „românii” s-a redus acum la valoarea unei cutii, a unui decodor, sau a unui cablu înfipt în smart TV. Cu ocazia asta mulți oameni habar nu au cum arată împrejurimile caselor lor, deoarece nu au avut niciun motiv să privească panorama locului în care stau. 
  • jocurile Sega și Nintendo pe care jucam ore în șir Super Mario și Tancuri s-au transformat în Playstation sau Nintendo Wii. Dacă aș vinde cuiva toate orele petrecute pe vechea consolă, acum mi-aș lua o vilă la malul mării. Măcar al Mării Negre. 
  • peștele de sticlă ce stătea tot timpul pe televizor s-a umplut de praf sau a fost aruncat de mult timp la gunoi, la fel ca toate celelalte bibelouri care nu-și mai găsesc acum nici echilibrul nici locul pe televizorul inteligent.
  • credeați că numai televizoarele alb-negru au avut de suferit de pe urma apariției Smart TV-urilor? Casetofoanele, radiourile și ceasurile deșteptătoare pot fi înlocuite cu ușurință de un televizor inteligent dotat cu ceas deșteptător, radio și slot USB.

Ce nu poate înlocui cu succes un televizor inteligent?

  • nu prea poate fi folosit pe post de mobilă. Pe cel clasic puneai o față de masă și pregăteai liniștit o cină romantică. Sau cel puțin așa am văzut eu la bunica.
  • nu prea poate ține bibelouri pe el pentru că e prea subțire. Pe cel clasic puteai face expoziție.
  • nu te îndeamnă să faci mișcare. Cel alb-negru fără telecomandă te obliga să te deplasezi pentru a schimba canalul, culorile sau semnalul.
  • nu prea ai cum să te ascunzi după el. În spatele celui clasic te puteai plimba fără să fii văzut. Îți ridicai și cortul dacă voiai să dispari câteva zile.
  • nu poți face dragoste pe el. Pe cel clasic puteai să și adormi la sfârșit.
Acum în 2014 nici nu mai există dubii că peste câțiva ani Smart TV-ul va deveni mai mult decât este acum. Voi face niște previziuni că în următorii 20 de ani cu ajutorul unor accesorii sau fără ajutorul acestora televizoarele vor putea:

  • să ofere gust și miros. Ar fi extrem de utile aceste realizări în cazul în care suntem fanii unor emisiuni culinare.
  • să ne imite vocea și să ne recunoască înfățișarea. Ne-am putea proiecta în acest fel avatarul propriu pe micul ecran. Mic am zis? Pe marele ecran. Acum televizoarele au deja o medie de  peste 80 cm  pe diagonală.
  • să evite conectarea la priză sau la alte aparate folosind cabluri. Un fel de all wireless.
Sunt niște previziuni la care nu trebuie să vă gândiți ca fiind imposibile ci să vă puneți întrebarea când se va întâmpla asta. Și pentru evitarea confuziilor, precum cea prin care am trecut eu în copilărie, sper ca televizoarele inteligente ale viitorului să poată proiecta curcubeul în camera noastră fără ca noi să folosim ochelarii 3D.

Iată promoția ideală pentru octogenarii viitorului:
Sursa foto: blog.ziaruldeiasi.ro
Totuși, dacă există nostalgici printre utilizatorii televizoarelor inteligente atunci aceștia pot cu ușurință să reseteze culorile televizorului pe alb și negru. Cu ocazia aceasta poate vor descoperi că au cumpărat cel mai scump televizor alb-negru de pe piață. Desigur că cei care au rădăcinile în epoca lui Ceașcă își pot limita accesul la televizor la numai două ore pe zi, eventual programul preferat să înceapă cum începea odinioară. Nu în cele din urmă pot arunca telecomanda pe geam și se pot deplasa până la televizor pentru comutarea programelor, asta în cazul în care au oprit înainte funcția care recunoaște gesturile. Din acest punct de vedere ne dăm seama că un Smart TV poate imita uneori televizorul alb-negru cu tub. Sigur că excepție fac situațiile amintite mai sus.
În schimb un televizor alb-negru este destul de improbabil că va putea face ceea ce este în stare să facă un Smart TV. Poate doar dacă ar fi tunat bine, dar și atunci ar fi destul de dificil.



Acest articol participă la Superblog 2014.

6 comentarii:

Spune-ti parerea